Законопроекти про лобізм порушують Конституцію України

У середу, 3 березня, Комітет Верховної Ради України з питань правової політики ухвалив висновок, що законопроекти про лобізм №№ 3059, 3059-1, 3059-2, 3059-3 суперечать Конституції України. Таким чином, відповідно до ст. 94 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» ці законопроекти будуть повернуті суб'єктам права законодавчої ініціативи без їх включення до порядку денного сесії та розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради.

Перед засіданням члени Комітету отримали негативний відгук від численних організацій стосовно поданих законопроектів, зокрема Інституту законодавства ВРУ, Міністерства юстиції, Національної академії правових наук, Організації з безпеки і співробітництва в Європі і всі вони висловили зауваження щодо їх конституційності. Як зазначила Ольга Совгиря, голова підкомітету з питань політичної реформи та конституційного права, проблема цих законопроектів полягає у тому, що в них поняття лобізму часто змішується з поняттями суміжної діяльності участі громадськості в управлінні державними справами та справами місцевого значення, відповідно є обґрунтована стурбованість, що ці законопроекти будуть обмежувати такі права громадян, гарантовані Конституцією.

Серед народних депутатів думки розділилися. Деякі зауважували, що прийняття регулювання щодо лобізму не на часі. У той же час, як інші депутати під лобізмом намагалися повернути детальне фінансове декларування для ОГС та активістів, прирівнюючи захист прав людини до лобіювання інтересів окремих бізнес структур. 

Тому, на думку представників громадянського суспільства, найбільший ризик, які містять положення законопроектів - фактичне ототожнення права громадян на об’єдання із лобістською діяльністю. Саме тому, норми цих законопроектів стосуються всіх громадських ініціатив: від національного до місцевого рівнів. Тобто, навіть діяльність місцевих жителів у маленькій громаді може бути визнана лобізмом. 

На думку представників ОГС, законопроекти порушують статті 5, 36, 38, 39, 40, 140 Конституції України, а саме:

  • базове право громадян на об'єднання з метою захисту своїх прав та інтересів;   
  • право громадян на участь в управлінні державними справами;   
  • право подавати звернення та отримувати на них відповіді;
  • право громадян на участь в управлінні територіальною громадою, шляхом використання інструментів безпосередньої демократії: проводити загальні збори, громадські слухання, публічні консультації, створювати органи самоорганізації населення, реалізовувати місцеві ініціативи;   
  • право мирно збиратися і проводити збори, мітинги тощо.

Названі законопроекти також суперечать міжнародним зобов’язанням України, зокрема ст. 25 ратифікованого Україною Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, який гарантує кожному громадянину право  і можливість  брати участь у веденні державних справ  як  безпосередньо, так і за посередництвом вільно обраних представників.

Напередодні, 2 березня, на засіданні профільного підкомітету представники організацій громадянського суспільства  навели аргументи щодо  всіх законопроектів про лобізм та закликали членів підкомітету відхилити їх. Крім того, членам Комітету з правової політики було передано спільну заяву кількох десятків організацій громадянського суспільства із закликом відхилити згадані законопроєкти про лобізм, зважаючи на загрози, які вони несуть для обмеження конституційних прав громадян. Також з ініціативи Консорціуму у складі ІСАР Єднання, Українського незалежного центру політичних досліджень (УНЦПД) та Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) народним депутатам було надіслано аналітичні висновки Європейського центру некомерційного права щодо регулювання лобізму в країнах ЄС та  положень законопроекту 3059-2, які містять загрози для обмеження прав громадян на участь у формуванні публічної політики.    

У підсумку Комітет врахував позицію громадської спільноти та висновки профільних інституцій, а голослівні звинувачення в бік громадського сектору та аргументи автора законопроектів Сергія Власенка були спростовані та відхилені.  

Запис засідання комітету з питань правової політики за посиланням

Назад до переліку матеріалів