“Хто головний, до кого звертатись?” — ключове питання, яке стоїть сьогодні перед активістами та громадськими організаціями. Вони не розуміють до кінця, хто тепер “місцева влада” і з ким їм можна реалізовувати гуманітарні проекти.
24 лютого 2022 року Указом Президента в Україні введено воєнний стан. Таке рішення ухвалене у зв'язку з повномасштабним вторгненням Російської Федерації на територію нашої держави. Відтак, уряд та органи місцевого самоврядування мають здійснювати передбачені Законом України “Про правовий режим воєнного стану” заходи й повноваження, необхідні для оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Військові адміністрації
24 лютого 2022 року Президентом України створено військові обласні та районні адміністрації, голови яких набули відповідного військового статусу. Кожну адміністрацію очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється Президентом України. В умовах збройної агресії громадянське суспільство співпрацює з державою, допомагає Збройним Силам та цивільному населенню. Тому, повноваження військових адміністрацій будуть корисні ОГС якщо для реалізації проекту будуть потрібні, наприклад:
- Запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану.
- Залучення підприємств, установ та організацій до участі в комплексному розвитку населених пунктів.
- Розміщення замовлень на виробництво продукції, надання послуг, необхідних для територіальної громади.
- Затвердження місцевого бюджету та його виконання.
- Надання допомоги власникам квартир (будинків) в їх відбудові у разі пошкодження в результаті проведення бойових дій.
- Надання ритуальних послуг у зв’язку із похованням.
- Надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення.
- Створення комунальних аварійно-рятувальних служб.
Крім того військові адміністрації здійснюють делеговані повноваження органів місцевого самоврядування відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
Відповідно до статті 17 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” органи місцевого самоврядування зобов’язані сприяти діяльності військових адміністрацій у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану. Тому, в реалізації проектів у співпраці з військовими адміністраціями можна розраховувати на допомогу й органів місцевого самоврядування.
В той же час, якщо на військову адміністрацію перекладаються повноваження органів місцевого самоврядування, то фінансування такої діяльності здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, а виконання інших функцій — за рахунок коштів Державного бюджету України.
Органи місцевого самоврядування
В свою чергу, органи місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська рада; її виконавчі органи та голова) і надалі продовжують виконувати власні повноваження покладені на них Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”. Ніяких обмежень таких повноважень при введенні воєнного стану не передбачено. Тому організації громадянського суспільства та активісти можуть продовжувати співпрацювати з місцевим самоврядуванням по всім компетенціям, що визначені в статтях 25-26 вищезгаданого Закону. Це дає можливість задіювати місцеву владу в гуманітарних проектах, коли потрібно, наприклад:
- Організувати освітні заходи для дітей та підлітків.
- Знайти приміщення для громадської організації.
- Встановити додаткові гарантії щодо соціального захисту населення.
- Організувати надання безоплатної первинної правової допомоги.
- Надати допомогу малозабезпеченим громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, сімʼям загиблих військовослужбовців, багатодітним сімʼям тощо.
Висновок
Таким чином, на рівні територіальних громад зараз діють обласні, районні військові адміністрації та органи місцевого самоврядування. Контроль за діяльністю обласних військових адміністрацій з питань:
а) забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України,
б) з інших питань — Кабінет Міністрів України.
Владні рішення місцевого рівня поки залишаються за органами місцевого самоврядування, до поки не будуть веденні військові адміністрації населених пунктів, а повноваження державних адміністрацій покладено на обласні та районні військові адміністрації. Тому, організації громадянського суспільства в своїй діяльності можуть звертатися до місцевого самоврядування з питань, що належать до їх компетенції. В проектах, повʼязані з обороною, захистом населення і територій, залученням додаткових ресурсів потрібно координуватись з військовими адміністраціями.
Водночас не забуваємо, що за гуманітарні питання та соціальну допомогу відповідальність розподілена одразу на двох рівнях органів влади, з якими і потрібно співпрацювати.