Як уникнути оподаткування донатів для ЗСУ: Юлія Панура про дві важливі умови доброчесного благодійництва

Якщо ви збираєте гроші для допомоги армії (купуєте дрони, автівки, амуніцію для військових) — ви маєте бути готові, що отримані на картку перекази підлягають оподаткуванню у розмірі 19,5 відсотків (навіть якщо ви вже прозвітувались в соцмережах, що кожна копійка витрачена за призначенням).

Історія з донатами та їх оподаткування не нова. Тема збору благодійних пожертв розпочалася ще у 2014 році та набула особливої актуальності після повномасштабного вторгнення. Сьогодні волонтери компенсують неспроможність держави щодо забезпечення військових та надання їм медичної допомоги; здійснюють матеріальну та психологічну підтримку ВПО та всіх тих, хто постраждав від війни. 

Згідно діючих правил оподаткування, для того щоб донати не оподатковувались мають бути виконані дві умови: фізична особа-благодійник має бути зареєстрована в спеціальному реєстрі волонтерів АТО, який адмініструє ДПС та мати підтвердні документи про здійснені витрати. 

Розуміючи, що 24 лютого 2022 року навряд чи хто з волонтерів перед тим як збирати донати навідав ДПС із заявою про постановку на облік у Реєстрі волонтерів АТО держава відтермінувала реєстрацію до кінця 2022 року. Але відсутність будь-якої інформаційної кампанії протягом минулого року від податкової та суперечливі публікації в ЗМІ спричинили низку податкових неузгодженостей:

  1. Що робити особі, яка протягом 2022 року збирала гроші для допомоги ЗСУ та ВПО, має документи про підтвердження витрат, але через брак спеціальних знань не встигла зареєструватись у Реєстрі АТО.
  2. Як підтвердити витрати зібраних донатів, адже офіційно затверджені методичні вказівки від Мінфіну чи податкової відсутні. Що робити волонтерам, хто не має фіскальних чеків або вони вже не придатні для звітування (всім відомо, що термопапір втрачає колір).
  3. Що робити особі, яка зареєструвалась в Реєстрі волонтерів АТО, але не знає як прозвітувати за зібрані кошти, оскільки офіційний порядок звітування відсутній.
  4. Як “розділити” підтвердні документи про витрачені кошти волонтерам, які спільно придбали коштовний дрон. 
  5. Як діяти у випадку, коли зібрав донати та прийняв рішення не купувати військову амуніцію самостійно, а зібрані кошти передати благодійній організації. 

Окремою  проблемою для волонтерів, які намагаються діяти в правовому полі є Постанова КМУ № 112, яка визначає перелік товарів, на які волонтери можуть збирати кошти та закуповувати. Перелік є досить широким, починаючи від продуктів харчування і закінчуючи бронежилетами, але, він не оновлювався з того ж 2016 року коли був ухвалений. Власне, маємо ситуацію, коли найпоширеніші категорії засобів на які збираються кошти  в переліку 112 Постанови відсутні. Тож, збирати кошти на дрони не можна, на автомобілі не можна (лише на шини для них) і так далі. Реалії повномасштабної війни показали, що вичерпний перелік встановити дуже важко. Тут може бути кілька варіантів рішень:

  1. Перелік або має оновлюватись на регулярній основі за відповідним рішенням КМУ; або
  2. Варто скасувати будь які обмеження щодо переліку товарів, які можуть надаватись як благодійна допомога категоріям осіб з якими працюють волонтери; чи
  3. Можна піти від зворотного і спробувати виокремити категорії товарів, які не можуть закуповуватись волонтерами.

В будь якому випадку, для реалізації  кожного з рішень, необхідним є системний діалог влади з волонтерами для пошуку оптимального рішення щодо змін до 112 Постанови, а можливо й Податкового кодексу, в частині яка регулює питання цільової благодійної допомоги. 

Відтак, діючі податкові правила не дають відповіді на ці та інші запитання. Щоб їх вирішити ми можемо говорити про те, що система оподаткування потребує реформування.

Наш Консорціум (Isar EdnanniaUkrainian Center for Independent Political ResearchЦентр демократії та верховенства праванеодноразово наголошував на цій проблемі та запропонував внести зміни до Податкового кодексу України, запровадивши податкову і звітну амністію для фізичних осіб, які здійснювали публічний збір благодійних пожертв на власні банківські рахунки до завершення війни. Розроблені нами підходи реалізовано у законопроекті № 9237 від 24.04.2023, ухвалення якого дасть змогу волонтерам, які не встигли зареєструватись в Реєстрі у 2022 році скористатись пільгою. Щодо так званої “звітної амністії” повідомляємо, що нами розроблено та погоджено на засіданні робочої групи Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, яка опрацьовує питання гуманітарної допомоги, законодавчу пропозицію щодо звільнення від обов'язку підтверджувати витрати волонтерів-благодійників у період з 24 лютого 2022 року до набрання чинності порядком обліку витрат таких благодійників, затвердженого Міністерством фінансів.

У разі ігнорування владою вирішення окреслених вище проблем усі, хто у 2022 році збирали донати та не встигли потрапити у Реєстр волонтерів АТО або не мають підтверджуючих витрати документів, будуть змушені платити 19,5% податків за кошти, які було витрачено на допомогу ЗСУ.

Закликаємо волонтерську спільноту та всіх причетних до збору донатів підтримати наші законодавчі ініціативи. Оскільки правова невизначеність  неодмінно призведе до скорочення волонтерських ініціатив щодо забезпечення ЗСУ амуніцією, дронами, медикаментами та всім іншим, що наближає нашу перемогу.

 

Назад до переліку матеріалів