Новації у сфері гуманітарної допомоги: що чекає на волонтерів та благодійні організації у 2025 році?

Експертка з питань оподаткування ОГС та благодійної діяльності Українського незалежного центру політичних досліджень Юлія Панура провела семінар, присвячений новаціям гуманітарної допомоги для представників ОГС Житомирської області. 

Вона ознайомила учасників заходу із ключовими законодавчими змінами, що впливають на діяльність громадських і благодійних організацій, а також надала практичні рекомендації для їхньої роботи.

“Ми зібрали представників громадянського суспільства, щоб допомогти їм адаптуватися до нових викликів, викликаних змінами законодавства та умовами повномасштабної війни. Такі заходи не лише про інформування, а й про підтримку: ми допомагаємо людям знаходити рішення й рухатися далі, навіть у найскладніших умовах”, — розповіла організаторка заходу, виконавча директорка НУО “Сучасний Формат” Жанна Соловйова.

До заходу долучилися представники благодійних фондів, волонтерських організацій та органів місцевого самоврядування не лише з Житомира, але й з інших громад області. 

“Сьогодні ми зібралися для того, щоб ознайомитися з новаціями в законодавстві, які відбулися у сфері гуманітарної допомоги у 2025 році. Наша мета — допомогти організаціям, які є отримувачами гуманітарної допомоги, оформлювати всі операції правильно, відповідно до чинних норм. Це дозволить уникнути санкцій, непорозумінь і ризиків у їхній роботі”, — зазначила експертка з питань оподаткування ОГС та благодійної діяльності Українського незалежного центру політичних досліджень Юлія Панура

Учасники семінару обговорювали труднощі, пов’язані з автоматизованою системою обліку гуманітарної допомоги, яка, попри свої переваги, має вектори для покращення. Зокрема, виправлення помилок у звітах є майже неможливим, що створює додаткові ризики для організацій. Якщо отримувач виявляє власну помилку у звіті  через тривалий час, то доводиться переподавати звіти заново, що може виглядати як затримка зі звітністю.


“Нам часто доводиться діяти інтуїтивно через невизначеність законодавства. На цьому семінарі я зрозуміла, що багато рішень, які ми приймали, були правильними, навіть якщо ми керувалися логікою, а не знанням усіх деталей закону. Сьогоднішній тренінг дав мені чітке розуміння багатьох аспектів. Я тепер знаю, як уникати помилок у звітності та ефективніше працювати з автоматизованими системами. Водночас зрозуміло, що нам потрібна додаткова підтримка для адаптації до нових правил”, —  поділилася своїм досвідом бухгалтерка БФ “Штаб допомоги Житомир” Галина Орчинська

Під час дискусій представники благодійних організацій зазначали, що законодавчі норми не враховують реальних умов роботи, зокрема, складнощів із документуванням передачі допомоги в умовах воєнного часу. Учасники дійшли згоди щодо необхідності звернень до урядових структур із пропозиціями вдосконалення законодавства, щоб мінімізувати проблеми, які виникають у роботі з гуманітарною допомогою.

“Ми бачимо, що деякі законодавчі норми просто не працюють у реальному житті. Наприклад, для утилізації гуманітарної допомоги, повернення її донору потрібні численні документи, але в умовах війни це часто неможливо. Ми плануємо подати звернення до уряду з пропозиціями, щоб мінімізувати такі проблеми”, — зауважила Жанна Соловйова.

Нагадаємо, семінар “Гуманітарна допомога: новації 2025” проходив 24 січня у Житомирі. Він став платформою для обміну досвідом, пошуку рішень і формування спільних ініціатив.

Більше рекомендацій — у відеоматеріалі медіа "Перший Житомирський": https://bit.ly/40AtKYq

Захід є частиною проєкту “Голоси громад — зміцнення спроможності громадських організацій в умовах війни”, що здійснюється НУО “Сучасний Формат“ за підтримки National Endowment for Democracy в партнерстві з Українським незалежним центром політичних досліджень.

Назад до переліку матеріалів