Організації, які надають гуманітарну допомогу, часто стикаються з проблемами під час ввезення вантажів, реєстрації, обліку та звітування. Це суттєво сповільнює процес доставки допомоги тим, хто її потребує, що особливо критично в умовах повномасштабного вторгнення. Щоб змінити ситуацію, експерти Українського незалежного центру політичних досліджень розробили Концепцію модернізації Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги (АС ГД).
Концепцію було представлено на публічному заході в Медіацентрі Україна.
Захід об’єднав представників уряду, громадянського суспільства та міжнародних організацій, які зацікавлені у підвищенні ефективності, прозорості та доступності системи обліку гуманітарної допомоги. Вони акцентували на необхідності розв’язання проблем, які виникають у теперішній системі.
Аналітикиня законодавства УНЦПД Ярина Походай ознайомила учасників заходу з ключовими напрямами модернізації системи. Вона зазначила, що представлена Концепція створена на основі аналізу досвіду користувачів та запитів організацій, які працюють у сфері гумдопомоги.
Водночас експертка з оподаткування благодійної діяльності УНЦПД Юлія Панура наголосила, що вдосконалення АС ГД дозволить прискорити логістику гуманітарної допомоги, полегшить адміністративні процедури для організацій та підвищить ефективність та сприятиме прозорості та підзвітності процесів.
“Провівши зріз всіх користувачів, які тим чи іншим чином дотичні до роботи з автоматизованою системою, ми сподіваємося, що всі пропозиції, які ми зібрали, будуть втілені в життя”, — додала Юлія.
Представниця Європейського центру некомерційного права (ECNL) Simona Ognenovska зауважила, що протягом десяти років їхній центр здійснював моніторинг законодавства, яке регулює відносини в регіоні Східної Європи, зокрема в Україні.
Вона звернула увагу на складнощі, з якими стикаються організації на місцях, зокрема в частині фінансування. Це особливо відчутно після призупинення американської фінансової допомоги у 2025 році, що серйозно вплинуло на діяльність багатьох українських інституцій. У цьому контексті, вона підкреслила важливість впровадження ефективних систем, які забезпечать сталість і прозорість у сфері гуманітарної допомоги.
Також представниця ДП “ІОЦ” Людмила Хлань погодилась із необхідністю модернізації системи, як от її інтеграції з іншими державними реєстрами, проте наголосила, що подальше вдосконалення системи можливе лише за умови фінансування.
“Можливість фінансування нашої системи на даний час, поки що припинилася. І всі доопрацювання, всі нововведення у системі, які стосуються нормативно-правових актів, вони були виконані з мінімальним втручанням в зміни в систему. Ми певним чином у рамках адміністрування додаємо функціонал, але він не такий масштабний і не такий глобальний, як хотілося б”, — зауважила вона.
Вона також пояснила, що ДП “ІОЦ” є державним підприємством, яке являється розробником і адміністраторами системи, що надає послуги тільки на платній основі.
“На жаль, ми не можемо надавати їх безкоштовно. Тому, щоб виконати певне доопрацювання згідно нормативно-правових актів, ми маємо мати на це фінанси”, — додала Людмила.
До презентації долучився й радник міністра соціальної політики України Юрій Юзич. Він зазначив, що нинішня система функціонує на принципі самодекларування гуманітарних вантажів, що потребує посилення контролю та довіри з боку держави.
Зауважимо, що розроблена Концепція передбачає поетапне впровадження змін, що дозволить суттєво зменшити адміністративне навантаження, пришвидшити логістику та посилити ефективність державного контролю. УНЦПД продовжить адвокацію запропонованих рішень у партнерстві з ключовими зацікавленими сторонами.
Дослідження проведено Українським незалежним центром політичних досліджень в межах проєкту “CSO Meter: Empowered for Action” у рамках роботи Хабу Барометру ОГС в Україні за підтримки Європейського центру некомерційного права (ECNL) та фінансування Європейського Союзу.