У межах проєкту "Національна платформа: діалог про мир та безпечну реінтеграцію" стартували роботу регіональних платформ із Вінниці. На заході "Посилення соціальної згуртованості: досвід Вінничини" зібралися експерти проєкту, предстваники місцевої влади, громадські активісти. Координатори робочих груп платформи Юлія Тищенко, Олег Саакян, Володимир Лупацій окреслили напрямки роботи своїх команд та вислухали доповіді гостей щодо ситуації в області.
Про що експертам вдалося дізнатися від місцевих представників влади та громадського сектору?
5 головних тез:
1. У Вінниці не прийнято розрізняти поняття ВПО та місцевої громади — всі вже єдина громада. Іноді переселенці навіть ображаються, коли їх виокремлюють в особливу групу.
2. У Вінницькій області до 12000 ВПО, це небагато, переселенці отримали гарне ставлення від місцевої громади, але досі існує недостатній рівень державних програм щодо житла, роботи, права вибору для ВПО, й переселенці відчувають це дуже гостро.
3. Не дуже активні були ВПО на виборах, де мали право голосувати: 2958 заяв на зміну місця голосування на 1 тур президентських виборів. При цьому до 700 людей — з Донецької області, трохи менше — з Луганської та АР Крим.
4. На сьогодні ВПО не може скористатися системою електронних послуг, які надає адміністрація, тому що ці послуги надаються за місцем реєстрації.
5. У ГО, які працюють із переселенцями, бракує психологів, а у їхніх клієнтів є велика проблема з психологічним станом. Так само є і брак юристів. Найважче було в 2014-2015 роках, коли переїзди були більш масовими, а довіра до переселенців була низькою.
Національна платформа започаткована у лютому 2018-го року. Це дискусійний майданчик для обговорення питань врегулювання конфлікту на сході України і безпечної реінтеграції. Ініціатива реалізується за фінансової підтримки Європейського Союзу в межах проєкту “Побудова стійкості до конфлікту шляхом діалогу”. Національна платформа передбачає посилення консенсусу та стійкості в Україні щодо попередження та вирішення конфліктів через розширення громадської участі у мирному процесі; надання пропозицій владі у виробленні відповідних політик, у тому числі щодо питань безпечної реінтеграції та національної єдності, а також забезпечення суспільної обізнаності у цих процесах.