Колективний лист ОГС до влади щодо загроз Постанови 174

Не зупиняємося моніторити законодавчий простір, що стосується діяльності громадських/благодійних організацій. Цього разу нашу увагу привернули радикальні зміни до Постанови № 174, що стосуються діючих правил ввезення гуманітарних вантажів в Україну. 

Серед запропонованих Міністерством фінансів України оновлень найбільше нас непокоять такі:

1. Скасування підходу, згідно з яким на час війни в Україну дозволено ввозити товари, які відповідно до Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV “Про гуманітарну допомогу” (далі - Закон «Про гуманітарну допомогу») є гуманітарною допомогою (окрім переліку товарів із Додатку 2 діючої Постанови № 174), шляхом запровадження списку дозволених до ввезення товарів.

Будь-які обмеження ввезення товарів гуманітарної допомоги на час війни вважаємо загрозливим, оскільки вони міститимуть ризики невключення суспільно важливих товарів гуманітарної допомоги та призведуть до неможливості задоволення потреб постраждалих від війни співвітчизників товарами, що з тих чи інших причин не увійдуть до затвердженого державою списку. 

Крім цього, практика використання таких списків дозволених товарів виявилася вкрай неефективною в Україні, якщо, зокрема, згадати перелік товарів, які було дозволено перевозити особам під час перетину лінії розмежування в’їжджаючи на / або виїжджаючи з тимчасово окупованої території Донецької та Луганської областей у 2014-2018 рр.

Також аналогічна норма була впроваджена постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №224 “Про затвердження переліку категорій товарів, що визнаються гуманітарною допомогою без здійснення процедури визнання таких товарів гуманітарною допомогою у кожному конкретному випадку, на період воєнного стану та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань гуманітарної допомоги”. 

Водночас, практика застосування таких переліків засвідчила свою неефективність та як наслідок такі переліки були скасовані.

2. Проект змін до Постанови № 174 не передбачає одночасного затвердження переліку дозволених до ввезення товарів. Тобто, навіть якщо згаданий у пункті першому непродуктивний підхід буде запроваджено та закріплено норму щодо застосування списку дозволених товарів, ця норма не діятиме, оскільки одночасно не затверджується відповідний список.

Це призведе до того, що підакцизні товари, крім тих що визначені у статті 6 Закону «Про гуманітарну допомогу» не зможуть бути пропущені через митний кордон України згідно з положеннями нового Порядку. Таке обмеження залишає неврегульованим зокрема, питання вже ввезених транспортних засобів в якості гуманітарної допомоги громадськими, міжнародними гуманітарними та благодійними організаціями для надання соціальних послуг, евакуації населення з небезпечних територій та транспортування вантажів гуманітарної допомоги, що є підакцизними товарами, проте не входять до переліку винятків ст.6 Закону України «Про гуманітарну допомогу».

3. Використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги при ввезенні товарів в умовах війни без попереднього тестування її облікового та звітного модулів може призвести до викривлення інформації про обсяги ввезеної гуманітарної допомоги. 

Це створює ризики додаткових перевірок та накладання санкцій на отримувачів гуманітарної допомоги, що в умовах війни є неприпустимим. 

4. Не врегульовано питання відсутності рядку «Набувач» в Декларації  про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою, процесуальний статус якого передбачений законом України «Про гуманітарну допомогу».

Доповнення декларації рядком «Набувач (за наявності)» сприятиме прозорості обліку і звітності, належному використанню декларації та вантажу гуманітарної допомоги отримувачами, спрощенню взяття на баланс вантажів набувачами – юридичними особами. 

Вважаємо, що правове регулювання питань гуманітарної допомоги в Україні в умовах війни потребує ретельного вивчення особливостей вітчизняної практики одночасно із проведенням попереднього інклюзивного діалогу щодо принципів та юридичних механізмів такого врегулювання з усіма зацікавленими сторонами, що не було зроблено в частині згаданих пропозицій Міністерства фінансів України.

Зважаючи на реальні загрози, які несе проєкт змін до Постанови № 174, у разі врахування згаданих змін, запропонованих Міністерством фінансів, щодо забезпечення громадськими організаціями та установами гуманітарною допомогою постраждалих від війни цивільних осіб, ми, організації, що підписалися (Благодійна організація «БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД „КРИЛА НАДІЇ УКРАЇНИ“», Благодійна організація "БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД СЕРГІЯ ПРИТУЛИ", Міжнародний благодійний фонд «КАРІТАС УКРАЇНИ», Чеська  гуманітарна організація «Людина в біді», Товариство Червоного Хреста України та Український незалежний центр політичних досліджень), закликаємо не підтримувати пропозиції Міністерства фінансів України щодо зміни діючого порядку ввезення гуманітарної допомоги.

Також просимо Міністерство соціальної політики провести зустріч з організаціями громадянського суспільства і міжнародними гуманітарними організаціями щодо узгодження можливих змін правового режиму ввезення гуманітарної допомоги.

Вже підготовлено та направлено звернення Прем'єр-міністру України Шмигалю Д.А., Міністру соціальної політики України  Жолнович О. І. та Голові Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Третьяковій Г.М.


Сила у разом! Запрошуємо сектор об’єднуватися! Пишіть нам, якщо стикаєтесь із проблемами ввезення гуманітарних вантажів, їх обліку та звітування на поштову скриньку експертці УНЦПД проєкту Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства Юлії Панурі, яка є провідною консультанткою напрямку гуманітарної допомоги: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Назад до переліку матеріалів