«Закриті» файли влади Ірпеня. Громадський моніторинг діяльності місцевої влади за останні 4 роки

27 травня 2019 р. в інформагенції «Укрінформ» відбулася прес-конференція, під час якої було представлено громадський моніторинг діяльності місцевої влади за останні 5 років щодо прозорості її рішень, зокрема, у плануванні та забудові міста, управлінні ресурсами громади, співпраці з громадськістю. Моніторинг здійснили громадські активісти м. Ірпінь та фахівці Українського незалежного центру політичних досліджень (УНЦПД) у рамках проекту «Відкритість рішень як засіб скорочення корупційних ризиків у громаді Приірпіння» (це частина ширшого проекту Центру політико-правових реформ "Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади в Україні", що реалізовується за підтримки Європейського Союзу).
Проаналізували рішення всіх сесій Ірпінської міської ради за період з 2015 по 2018 рік включно, учасники громадського моніторингу насамперед звертають увагу на непрозорість діяльності ІМР: більшість рішень, а зокрема ті, що торкаються виділення земельних ділянок під забудову, не оприлюднені на сайті міськради. Так, приміром, у 2018 р. було оприлюднено усього 2 проекти рішень. А з 1475 питань, які Ірпінська міська рада розглянула в 2016 році і щодо яких ухвалила рішення, лише 21 було оприлюднено. Тобто на офіційному сайті ІМР немає інформації про 99,2% ухвалених у 2016 р. рішень. «Це є прямим порушенням Закону України "Про доступ до публічної інформації", стаття 15 якого передбачає оприлюднення рішень місцевими органами влади», - підкреслює керівник проекту Юлія Тищенко.
Що ж заховано в «закритих» файлах ірпінської влади?
Ірпінь – місто, розташоване неподалік Києва, надто швидко і хаотично забудовується, безжально до довкілля, без огляду на потужності інфраструктури, без дотримання нормативів соціально-освітньої сфери. І, схоже, місцеву владу такий стан справ влаштовує. За даними моніторингу, під час сесій міськради у 2017-2018 року найчастіше депутати брали участь у голосуванні щодо питаннь, які стосуються особистих бізнес-інтересів (зміна призначення земельної ділянки з ведення особистого господарства на обслуговування багатоквартирного будинку). На цих ділянках будівництво проводили фірми, якими управляють депутати (є спвіввласниками), або до яких причетні члени їхніх родин. Також депутати голосували за зарахування пайової участі роботами, проте через відсутність додатків до рішень ІМР неможливо точно визначити, що це за роботи.
Незважаючи на протести мешканців Ірпеня, міськрада змінює призначення земельних ділянок в угоду забудовникам. Найскандальніше з останніх рішень (2018 р.) – надання дозволу на зведення житлової висотки натомість скверу по вул. 8 Березня, 23. У місті стрімко скорочуються зелені зони, бракує дитячих садків та шкіл, а тим часом земельні ділянки, заплановані під заклади освіти та охорони здоров’я, влада Ірпеня передає під багатоповерхові забудови. Досі у місті не було Генерального плану розвитку. А сторінки проекту Генплану, який у жовтні 2018 р. оприлюднили на сайті ІМР, як з’ясували учасники цього проекту, було списано з аналогічного документа міста Очаків, тому в ньому містилися згадки про охоронні зони поблизу моря. Врешті, Генплан Ірпеня було проголосовано непрозоро, після проведення фейкових громадських слухань та за участі «тітушок», які не пускали активістів на сесію міськради.
Водночас, як зауважила під час прес-конференції учасниця проекту, ірпінська активістка Михайлина Скорик, громадськість має бути проактивною, використовувати всі свої права для захисту міста та впливу на місцеву владу. Одним з паростків місцевої демократії є органи самоорганізації населення, в Ірпені діє вже два таких ОСН. У рамках проекту було створено посібник зі створення ОСН за ірпінським досвідом.

Як повідомила під час прес-конференції експерт УНЦПД Юлія Тищенко, у посібнику містяться витяги з законодавства України, методичні рекомендації, необхідні активній частині громади, яка прагне створити орган самоорганізації населення (ОСН) за місцем свого проживання.

“Посібник має назву “Як і для чого створюється ОСН”. Там містяться витяги з законів, різні методологічні рекомендації, як створити ОСН, як краще організуватись. Посібник готувався на підставі ірпінського досвіду, активістами Ірпеня. І цей досвід буде корисним не тільки для Ірпеня, а й для всіх тих, хто хоче створювати і формувати ОСН за місцем свого проживання”, - сказала експерт.


Повністю прес-конференцію можна подивитися тут.

Назад до переліку матеріалів